Běžné účty se vyvíjejí. Zatímco dříve banky nabízely „běžný účet“ a k němu si klient mohl dokoupit další služby, dnes banky nabízejí „běžný účet“ a k němu si klient může dokoupit další služby. Mezi tím účty zaznamenaly spletitý vývoj.
Banky si všimly, že řada klientů využívá obdobné služby k běžnému účtu: platební kartu, internetové bankovnictví a další. Za každou ze služeb klient platil zvlášť. To ovšem řadu klientů odradilo od využívání služeb, které bance šetřily náklady. Klienti si chodili vybírat hotovost na pobočku, obtěžovali pracovníky banky s papírovými příkazy k úhradě a každou chvíli se ptali, kolik že peněz na účtu mají…
Modernizace na sebe nenechala dlouho čekat. Banky přišly s nabídkou „balíčkových účtů“, které obsahovaly množství služeb. Cena byla nastavena zpravidla šalamounsky – sečetly se sazebníkové ceny jednotlivých produktů a z nich byla započítána určitá sleva. Klient, který využil z balíčku vše, ušetřil. Aby byli motivováni i další klienti k přechodu na balíček, zdražil se základní účet nebo samostatně dokupované komponenty.
Klienti si ale začali stěžovat, že banky jsou drahé. „Na Západě“ jsou navíc běžné účty dávány zdarma včetně veškerého komfortu. Ano, to je pravda. Ale pouze v určitých zemích nebo pro movitější klienty. V jiných případech jsme vycházeli zase levněji my. Nějaký čas banky spolu držely basu a stížnosti klientů odbývaly drobnými úpravami v sazebnících, občas za účasti bedlivého zraku Antimonopolního úřadu.
Začala éra zprůhledňování. Klienti si totiž stěžovali na dva základní nedostatky – vysokou cenu a nepřehlednost. Vyznat se v některých sazebnících bylo (a stále je) umění. Pod heslem „nejprve je třeba poplatky zprůhlednit, pak je začneme snižovat“ některé banky vydaly nové sazebníky, již přehlednější… dokonce v nich na některých poplatcích byla zřetelně vidět i inflace. Ke snižování cen se zatím příliš mnoho bankovních domů neodhodlalo…
Vývoj ale pokračoval. Kdosi v jedné bance spočítal, kolik klient průměrně za bankovní služby utratí. Tuto částku o něco navýšil v očekávání vyššího zájmu o aktivní „bankování“, a tak se zrodil účet s paušálním poplatkem. Za stejnou cenu klient může přijmout či odeslat libovolný počet plateb a využívat několikrát měsíčně kartu i k výběru z (vlastního) bankomatu. To byl příklad hodný následování.
Novinkou je již zmíněný návrat ke kořenům: Sestavte si účet, jaký chcete. V základní variantě je několik služeb, bez nichž se nikdo neobejde (např. samotný běžný účet), a k nim si klient dokoupí další dle vlastních potřeb. Zvláštní je, že ani s nejlevnější variantou neušetří…
Psáno pro E15