Začátkem letošního roku začaly pojišťovny pročišťovat své externí distribuční sítě. AXA s tím začala již dříve. I za cenu ztráty produkce. „Byla to cena, kterou jsme byli připraveni zaplatit,“ říká Filip Bartoš, šéf externí distribuce AXA Česká republika.
Začátkem letošního roku některé pojišťovny začaly vypovídat smlouvy s broker pooly a menšími finančně poradenskými společnostmi na základě nedostatku kvality zprostředkovaných smluv. Vaše pojišťovna s tím začala již dříve. Kdy jste k výpovědím třetích stran přistoupili?
Celý proces konsolidace externích spolupracujících zprostředkovatelských sítí jsme zahájili již na podzim 2012. Bylo to dlouho předtím, než se objevily dohledové benchmarky ČNB a než začaly vstupovat v platnost. Uvědomovali jsme si, že je potřeba důsledně řídit, s kým spolupracujeme, a sledovat výsledky našich partnerů.
Od roku 2012 jsme ukončili spolupráci s více než 160 makléřskými společnostmi, které se o kvalitu prodeje vůbec nestaraly, a my jsme je dostatečně nekontrolovali. Z dlouhodobého hlediska to nedávalo to smysl ani finančně, ani z pohledu klientů. Navíc to bylo samozřejmě v protikladu s našimi globálními standardy.
Co bylo motivem k zamýšlení se nad tím, s kým budete spolupracovat? Bylo to tím, že AXA měla potíže i v rámci vlastní distribuční sítě, jak ukázala dnes již dávná reportáž na TV Prima?
Toto už je opravdu dávno. Za naší minulostí jsme udělali tlustou čáru. Dnes jsme úplně jinde. Kvalita je pro nás rozhodující, taky proto jsme minulý rok přišli se standardem kvality, který jsme nabídli k diskuzi celému trhu. V případě, o kterém je zmiňovaná reportáž, šlo o další distribuční kanál, který fungoval na principu víceúrovňového marketingu. Tento kanál jsme ještě na konci roku 2011 po všech zjištěných problémech uzavřeli. Máme více parametrů, podle nichž vyhodnocujeme, kdy je pro nás makléř neakceptovatelný pro další spolupráci. Důležitým kritériem je samozřejmě stornovost, kromě ní ale sledujeme také podíl stížností a jejich typ, jaké a s kým sjednává makléř smlouvy a mnoho dalších kritérií.
Toto byly parametry, které sledujeme již dlouhodobě. Bohužel, na trhu se v roce 2009 roztrhl pytel s makléři, kteří nevykonávali svou práci tak, jak by měli, a my jsme je bohužel dostatečně nekontrolovali. Myslím si, že jsme ale reagovali důsledně jako jedni z prvních.