Začal pracovat jako realitní makléř v rozpuku realitní krize. „Do realitního byznysu jsem tak vletěl ve zdánlivě nejhorší možnou dobu,“ říká Jan Štěpánek, realitní makléř a oblastní ředitel Fincentrum Reality, a dodává: „Díky tomu jsem se naučil nemovitost efektivně prodat.“ Proč by měl prodávající spolupracovat s realitním makléřem? A Jak vybrat toho dobrého?
Proč by měl člověk, který chce prodat nemovitost, využít služeb realitního makléře?
Za prvé je důležité si vybrat kvalitního realitního makléře. Na vlastní kůži jsem zjistil, že na českém realitním trhu není příliš velké množství kvalitních realitních makléřů. Je jedno, jestli je kvalitní makléř z velké nebo malé realitní kanceláře, je pouze důležité, aby měla dostatečné zázemí jak právní, které mimo jiné hlídá změny v legislativě týkající se prodeje nemovitostí, tak marketingové a vzdělávací.
Realitní makléř klienta provede celým průběhem prodeje nemovitosti od podpisu zprostředkovatelské smlouvy až po předání klíčů novému majiteli. Celá tato spolupráce začíná kvalitní přípravou nemovitosti na prodej, kdy se musí nemovitost profesionálně nafotit, musí se připravit popis nemovitosti a technické informace, zjistí se právní stav nemovitosti a jeho vady. Z těchto informací makléř sestaví kvalitní prezentaci a tu umístí všude tam, kde lidé hledají nemovitost ke koupi. To je ale teprve začátek obchodu, který bývá pro mnoho lidí tím největším v jejich životě, protože na jeho začátku je rozhodnutí prodat a na konci se na bankovním účtu prodávajícího objeví balík peněz v řádech stovek tisíc až miliónů korun.
Klient si musí především najít kvalitního makléře. Jak ale prodávající, který kupříkladu zdědí byt nebo rodinný domek po prarodičích, pozná kvalitního realitního makléře?
To je skutečně těžké. Možností je ale celá řada.
Jedna z cest je doporučení od známého či kamaráda, který má zkušenost s konkrétním realitním makléřem, a ta zkušenost byla dobrá.
Kdybych si já nyní se svými zkušenostmi vybíral makléře, podíval bych se na to, jakým způsobem makléř zakázky ve svém portfoliu nabízí: Jaké má fotografie, jaký má popis. Jestli popis u zakázky dokáže mne osobně zaujmout natolik, že bych se chtěl přijít podívat na prohlídku. Je dobré si s makléřem popovídat, protože musí dojít i ke vztahové alchymii a makléř s prodávajícím by si měli sednout lidsky. Nejhorší, co snad může být, je, když nemovitost pomáhá prodat realitní makléř klientovi, se kterým si prostě nerozumí a nevládnou mezi nimi vzájemné sympatie.
Makléř by také měl mít dobré zázemí ve své realitní společnosti.
A v neposlední řadě je vhodné poohlédnout se po referencích na makléře. Je pravda, že většina referencí bývá negativních, protože lidé nejsou zvyklí psát pozitivní zkušenosti. Pokud jsou spokojení, tak málokdy veřejně pochválí, zato pokud jsou nespokojení, vykřičí to do všech stran.
Čtěte na Hypoindex.cz