Podvodná schémata se v poslední době množí. Jak může velká finančně poradenská společnost zabránit svým vázaným zástupcům v jejich prodeji? Na kom leží odpovědnost? A co nehraje u XIXOIO a tokenizace? Odpovídá Lukáš Pácl, vedoucí oddělení právní a compliance Fincentrum & Swiss Life Select a předseda odborné sekce AML ČASF.
V poslední době byl odhalen podvod Growing Way a množí se i další společnosti, které nabízejí rizikové, anebo přímo podvodné produkty. Může finančně poradenská společnost zabránit svým vázaným zástupcům, aby se zapojili do distribuce těchto neschválených rizikových produktů?
V prvé řadě tomu můžeme předcházet. V rámci prevence finanční poradce vzděláváme a informujeme, když se objeví informace o tom, že nějaká letadla vzlétají a oslovují poradce ke spolupráci. Informace také sdílíme s dalšími finančně poradenskými společnostmi v rámci asociace ČASF.
Finanční poradci také mají smluvně zakázáno nabízet klientům jakékoli jiné produkty, než které podléhají product governance společnosti a které jsou tak pod dohledem a po schválení vedení společnosti.
A pokud máme podezření, že se nějaký poradce zapojil do distribuce takovéhoto produktu, tak zjišťujeme, zda tomu tak skutečně je, a pokud ano, tak to u nás ve Fincentrum & Swiss Life Select dále řeší etická komise s daným poradcem i s jeho nadřízeným. Pokud se prokáže, že opravdu došlo k distribuci produktu mimo nabídku, tak se z pravidla ukončuje spolupráce.
Poslední „ztroskotané letadlo“ je Growing Way pana Janaty. Již proběhla zpráva, že se do distribuce tohoto schématu zapojilo několik poradců SAB servis a ozývají se zprávy, že i z dalších společností, což je nevyhnutelné při takto rozsáhlém podvodu s širokou distribucí. Odhalili jste již i nějaké poradce z Fincentrum & Swiss Life Select, kteří by byli do distribuce Growing Way zapojeni?
Zatím nemáme takové informace. Dělali jsme si základní screaning, ale ještě není zcela kompletní. Nemohu tak ani potvrdit ani vyvrátit, že by se někdo do distribuce Growing Way zapojil. Pokud poradce nevyužívá při distribuci mimo produktovou nabídku firemní nástroje, tak to lze stěží odhalit předtím, než se na nás obrátí klient s dotazem, či stížností.
Čtěte na Poradci-sobě.cz