Marcel Gajdoš: Praha by se měla poučit v Londýně

Praha v těchto dnech řeší městskou kartu. Tu by mohly nahradit nejen papírové jízdenky, ale i platební karty. „Jsme otevřeni jakémukoli systému, který by zabezpečil možnost využití bezkontaktní EMV karty v dopravě,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer pro Českou a Slovenskou republiku společnosti VISA.

V poslední době je žhavým tématem situace kolem městské karty Opencard. Kartové asociace také spolupracují na provozu některých městských karet sloužících nejen k úhradě veřejné dopravy. Jaký je váš současný postup vůči pražskému zastupitelstvu, které hledá nové řešení?

Náš postup vychází vždy z lokálních požadavků města nebo dopravce, který by systém provozoval. Zároveň se držíme zákonných nároků, které musíme splnit např. při implementaci bezkontaktních čipových karet do dopravy. A samozřejmě je tu nějaká kapacita bank, které již bezkontaktní karty vydávají.

V rámci Evropy vidíme, že se uzavřené systémy postupně nahrazují systémy, které využívají EMV, bankovní bezkontaktní karty.

V tomto směru je nejprogresivnější Londýn se svou Oyster kartou, která byla zavedena před přibližně 6 lety. Byla založena na uzavřeném systému, který provozovala společnost TFL – Transport for London. Postupně se Oyster začal používat na hybridní platební kartě, kdy na jednom čipu byly dvě aplikace. Do třetího stupně se Oyster dostal v minulém roce, odkdy je možné bankovní EMV karty používat v autobusech na zaplacení jednorázového jízdného.

Bezkontaktní karta může fungovat jako identifikátor. Při každém použití karty v rámci dopravy se identifikujete kartou, z níž se v průběhu dne zúčtuje jízdné, nebo se prověří, že máte zaplacený časový kupón. Neslouží k tomu, aby se na kartu nahrávaly jízdenky nebo aby sloužila jako digitální peněženka.

V současné době řeší Praha konec platnosti licence k Opencard a její převod ze společnosti eMoneyServices (EMS) na novou společnost, která má systém spravovat. Bez ohledu na to, zda se zastupitelstvo s EMS dohodne, jak vidíte možnost vstupu kartových asociací do dopravního byznysu?

Náš přístup je spíše v rovině konzultanta, kdy nejlepší zkušenosti z Evropy a především z Londýna chceme sdílet se společnostmi, které by se zúčastnily případného výběrového řízení, aby se systém začal vyvíjet na základě již implementovaných systémů a nezačínal zcela od nuly. Jsme otevřeni jakémukoli systému, který by zabezpečil možnost využití bezkontaktní EMV karty v dopravě.

Čtěte na Investujeme.cz

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..