Česká národní banka (ČNB) vydala své stanovisko k nahrávání hovorů dle Zákona o podnikání na kapitálovém trhu (ZKPT). Podle něj finanční poradci, resp. jejich společnosti musí nahrávat každý telefonní hovor vázaného zástupce pro oblast investic. Co na stanovisko ČNB říká Marek Černoch, výkonný ředitel asociace finančních poradců ČASF?
Jak stanovisko ČNB k nahrávání hovorů vnímáte z pohledu asociace finančních poradců?
Dokument jsme řešili téměř rok a půl. Nejen naše asociace. I ostatní profesní asociace na finančním trhu. Připomínkovali jsme ho a upozorňovali ČNB na zbytečně restriktivní podobu tohoto dokumentu. Vydané stanovisko ČNB je nakonec shodné nebo někde ještě přísnější než původní podoba dokumentu.
Bylo to pro všechny překvapení. Regulovaný segment, kde se pohybují i členské společnosti asociace, rozhodně není ten, který dnes dělá problémy nebo kauzy, ovlivňující spotřebitele. Dle statistik ČNB se podněty ke stížnostem pohybují v řádech desítek ročně. Proto překvapení, že se ještě více „utahují šrouby“.
Tímto stanoviskem na společnosti dopadá povinnost nahrávat i hovory, kde se investiční služby neprovádějí, tedy i administrativní hobvory, a zároveň je kontrolovat. Počet požadovaných kontrolovaných hovorů bude znamenat přijmout další pracovníkyech, To může být některé společnosti nákladově destruktivní.
Považuji to vůči trhu za nefér jednání.
ČNB definovala rozsah naslouchání a kontroly hovorů jako buď všechny, nebo vyšší stovky hovorů. Mají finančně poradenské společnosti kapacity toto naplnit?
Původně bylo v návrhu 500 hovorů čtvrtletně, nyní jsou tam vyšší stovky. V tomto se moc nezměnilo.
Jak už jsem říkal, pro společnosti to znamená přijmout úměrně k velikosti společnosti další lidi, kteří budou hovory poslouchat a vyhodnocovat. A z toho vyvstává zásadní otázka a argument ochrany osobních údajů – kdo může nebo má kompetenci poslouchat takové hovory a informace, které v nich zazní? Opravdu v době, kdy se neustále zdůrazňuje ochrana osobních údajů a soukromí, se mají nahrávat, zpětně poslouchat a ukládat takové hovory a citlivé informace?
Již v předchozích letech, při schvalování novely ZPKT jsme upozorňovali, že v hovorech mohou zaznívat citlivé osobní informace o zdravotním stavu klienta a rodinných poměrech či interní pracovní informace mezi dvěma zaměstnanci (i toto se má nahrávat). Následně pak hrozí riziko úniku nebo zneužití takových informací. I mediálně.
Bude to znamenat přijmout další pracovníky, keří budou hovory vyhodnocovat. Takže nejen riziko prolomení ochrany soukromí, ale také enormní, někde likvidační náklady. A znovu položím otázku – proč? Na základě několika desítek podnětů ke stížnosti ročně? To nedává smysl.
Čtěte na Poradci-sobě.cz