Česká národní banka „doporučila“ bankám omezit poskytování hypoték. Podle některých hlasů v zájmu ochrany spotřebitele. Není to tak. ČNB chrání pouze a jedině banky. O spotřebitele nejde.
Česká národní banka (ČNB) má řadu úkolů. Prvořadým je zajištění stability měny. Pak se stará o stabilitu finančního systému. A někde v pozadí je i ochrana spotřebitele. A zatímco v rámci starosti o stabilitu měny je vhodné postarat se i o finanční instituce, bez nichž měna nemůže dobře fungovat, ochrana spotřebitele je jen jakýmsi přívěškem, který cedulová banka dostala „navíc“.
ČNB sice trestá prohřešky proti spotřebitelům a dohlíží na řádné poskytování finančních služeb zejména neprofesionálním (laickým, retailovým, drobným) klientům. Ovšem vždy, když dojde na stabilitu systému, jde zájem o klienty stranou. Stejně tak tomu je i u „doporučení“ omezení poskytování hypoték na 80 % LTV a jen 15 % nově poskytnutých úvěrů do 90 % LTV.
Čtěte na Hypoindex.cz