Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč?
Jaký je váš názor jakožto „bojovníka proti bankovním poplatkům“ na právě probíhající snahu regulovat provize vyplácené pojišťovnami finančním zprostředkovatelům?
Jakkoli jsem kritik poplatkové politiky bank, kritik netransparentnosti sazebníků, kritik některého chování institucí vůči klientům, kritik disproporce, tedy nevyváženého postavení mezi spotřebitelem, zákazníkem a velkou institucí i přesto jsem nikdy nepodporoval a nehájil cenovou regulaci, např. snahy zákonem rušit jakékoli poplatky. Nikdy jsem nic takového nepodporoval.
Zaprvé jsem liberální ekonom a je mi to v principu cizí, za druhé je to neefektivní, protože si to finanční instituce vynahradí někde jinde, třetím důvodem je zdravý selský rozum. V momentě, kdy dojde k cenové regulaci, k pozitivní změně pro klienta dojde ve všech institucích najednou. Ztrácí se tak konkurenční výhoda instituce, která by se k takové změně rozhodla první, např. pod tlakem klientů nebo z důvodu obchodní strategie. To pro klienty přináší určitou informaci a vede to k jejich přínosnému přesouvání z instituce do instituce a pro ně naopak začíná boj o tyto klienty.
Naposledy jsem kritizoval regulaci poplatků za používání platební karty na 0,2 % u debetních a 0,3 % u kreditních karet. A konzistentně k této pozici, budu hlasitě kritizovat cenovou regulaci ve prospěch pojišťoven a v neprospěch zprostředkovatelů – finančních poradců.
Zastáváte se tedy finančních poradců?
I na základě mé knihy a mého vystupování mě nikdo nemůže obvinit, že bych šel na ruku finančním poradcům. Pokud je nějaký finanční poradce spíš finančním prodejcem, budu to kritizovat vždycky. Z toho ale nevyplývá, že pojišťovnám má pomáhat stát v regulaci zprostředkovatelské provize vůči finančním poradcům. To není možné. Jedná se o vztah dvou suverénních soukromých institucí. Tady by se stát neměl vůbec angažovat.
Nikdy jsem nepodporoval cenovou regulaci ani ve prospěch slabšího – spotřebitele. Logicky nemohu podporovat cenovou regulaci ve prospěch silného, v tomto případě pojišťovny, jakkoli se to navenek může prodávat jako ochrana spotřebitele, zejména proti přetáčení smluv. Pokud by ale toto byl ten důvod, tak by se měly regulovat pouze produkty, kde existuje odbytné a odkupné, protože tam to na klienta dopadá. To ale v tomto návrhu není, týká se to i čistě rizikových pojistek. A pokud už, měla by se regulace vztahovat na veškeré náklady, nikoli jen na provize. Spotřebitele nezajímá, jestli dostal nízké odkupné, protože je tam vysoká provize nebo jiný náklad pojišťovny. Jeho zajímá, kolik dostane.