Regulace distribuce na finančním trhu zpřísňuje. Přesto jsou v silnější pozici pojišťovny než regulátor. Mohou snadno celý zprostředkovatelský trh pročistit. „Pokud se špatní zprostředkovatelé nedostanou k produktům, tak skončí,“ říká Petr Šafránek, generální sekretář AFIZ.
Finanční poradenství se v současnosti nachází na jakémsi legislativním rozcestí. Jaké změny se chystají a na co by se finanční poradci měli nejvíce připravit?
Hlavně se toho chystá najednou docela dost a nedaří se původní záměr, který byl deklarován a dlouhodobě prosazován i trhem, aby se sjednotily podmínky pro všechny segmenty trhu. Zatím se pořád legislativa upravuje sektorově a nedaří se ji úplně sjednocovat. Není tedy zatím připravován zákon o distribuci na finančním trhu po vzoru Slovenska, ale jsou upravovány jednotlivé sektorové zákony.
Aktuálně je nejdále asi novela Zákona č. 38/2004 Sb., na které se pracuje již hodně dlouho. A blíží se také zákon o úvěru pro spotřebitele, který zahrnuje i hypoteční úvěry. V něm je vytvářena zcela nová regulace, neboť tato oblast nebyla dosud regulována prakticky nijak, zejména pokud jde o úvěry na bydlení. Spotřebitelský úvěr je sice částečně regulován, ale hypotéky nejsou regulovány vůbec. Do toho přichází implementace MiFID II týkající se zprostředkování investic. A to se všechno potkává v relativně krátkém čase. Za 15 let, které se této problematice věnuji, jsem nezažil takový souběh poměrně zásadních změn podmínek pro podnikání v tomto oboru.
Přestože je distribuce i nadále regulována sektorově, jednotlivé zákony se snad alespoň trochu přiblíží. Budou regulovány nově oblasti, které dosud regulovány nebyly, a zpřísní se některé podmínky distribuce, zejména pokud jde o odbornost. Je zaváděn princip odborné zkoušky a směřuje to k tomu, že pro každou oblast bude muset zprostředkovatel vykonávat odbornou zkoušku přibližně v rozsahu toho, jak byla nastavena pro penze.
Jednotlivé segmenty se legislativně přibližují. Co brání konečné synchronizaci, aby bylo vytvořené jednotné legislativní prostředí pro všechny obory?
Pravděpodobně to, že se evropská legislativa vyvíjí v jednotlivých sektorech a navíc postupně v čase. Doufejme, že až se upraví všechny sektorové zákony, podaří se nakonec podmínky sjednotit. To je ale i nákladově dost nepříznivé, neboť s každou úpravou jsou spojeny určité implementační náklady.
Čtěte na Investujeme.cz