Zámečníkovi.cz

Přímé bankovnictví v pohybu

„NECHOĎTE DO BANKY, ZŮSTAŇTE RADĚJI DOMA,“ HLÁSAJÍ ČESKÉ BANKY A VYTRVALE ODRAZUJÍ SVÉ KLIENTY OD NÁVŠTĚV POBOČEK. DAŘÍ SE JIM TO, ZÁJEM O PŘÍMÉ BANKOVNICTVÍ ROSTE. KONKURENCE ALE NIKDY NESPÍ. BANKY SE PROTO SNAŽÍ SVÉ SLUŽBY NA TOMTO POLI NEUSTÁLE ROZŠIŘOVAT.

Obecně nejširší možnosti pro přímé bankovnictví nabízí internet a telefon – v druhém případě v kombinaci s „telefonním“ bankéřem. Při důkladném zabezpečení a ověření identity klienta není důvod nenabízet téměř kompletní finanční služby. Z naší tabulky vyplývá, že prostřednictvím internetu lze realizovat víceméně všechny bankovní operace. Je na místě se zmínit, že pod položkou „Jiné“ se skrývají například podání žádosti o vydání platební karty, změna limitů platebních karet nebo dobíjení mobilních telefonů.

Pozornost si zaslouží i kolonka „Nebankovní služby“, kam patří takové operace, jako jsou třeba prodej a zpětný odkup podílových fondů, uzavření smlouvy a správa stavebního spoření, životního pojištění a jiných finančních produktů. A přes internet je možné získat i úvěr (ať přímý, nebo ve formě kreditní karty). Přitom se aplikace internetového bankovnictví dynamicky rozšiřují, a to téměř každý měsíc.

Jenom v listopadu uvedly na trh novinky hned dvě banky: GE Capital Bank doplnila placení faktur Oskara, eBanka zase možnost ohlášení výběru z účtu nad 100 tis. Kč a uzavření smlouvy o zprostředkování nákupu a odkupu podílových listů ČP Invest. Internet umí skoro všechno, nicméně „starý dobrý“ telefon ještě více.

Některé banky jeho prostřednictvím samozřejmě s výjimkou hotovostních operací. Zmiňme například Českou spořitelnu, kde si lze telefonicky otevřít vkladový účet a regulovat jeho zůstatek, dobíjení mobilních telefonů všech tří operátorů u GE Capital Bank, možnost objednávky valut v HVB Bank, nebo například možnost sjednání dalších forem přímého bankovnictví u Raiffeisenbank.

O něco chudší je nabídková škála ve sféře GSM bankovnictví – mobilní telefon sice má klient stále u sebe, ale jen jeho prostřednictvím toho nedokáže tolik jako internetem a pevným telefonem. Vedle pasivních operací (zjišťování úrokových sazeb, kurzů apod.) nabízí např. ČSOB a GE Capital Bank dobíjení mobilních telefonů všech operátorů, některé banky zřízení termínovaného vkladu, ale to už je v současnosti pravděpodobně maximum, které lze od komunikace s bankou přes mobilní telefon očekávat.

Schopnosti přímého bankovnictví jsou téměř neomezené, což ovšem neznamená, že veškeré bankovní domy všech technicky dostupných možností využívají. Opak je pravdou. Nabídka služeb přímého bankovnictví je velmi pestrá. Je zřejmé, že jednotlivé banky sledují na tomto poli vlastní strategie, někdy velmi odlišné. Zájemci o přímé bankovnictví proto musí nabídku pečlivě porovnávat.

Článek vyšel v časopise Profit

Exit mobile version