Zámečníkovi.cz

Tomáš Konvička: Klíčem je individuální přístup

Tomáš Konvička - Fair Credit 2

Končí úvěrové moratorium a splácet budou opět muset začít i klienti nebankovních úvěrových společností. „Očekáváme, že bude mít potíže se splácením tak čtvrtina, ale spíš jen pětina klientů,“ říká Tomáš Konvička, jednatel společnosti Fair Credit.

Nebankovní společnosti se ohrazovaly vůči nucenému odkladu splátek svých klientů, které schválila vláda v rámci omezení ekonomických dopadů opatřením proti šíření koronaviru v první vlně pandemie. Jak odklady splátek ve vašem sektoru a ve vaší společnosti dopadly? Byly opravdu až likvidační, jak jste dříve naznačoval?

Celý proces bych rozdělil do dvou fází. V první fázi bylo vyhlášeno, že vláda přemýšlí o úvěrovém moratoriu. K tomuto vyhlášení došlo 26. 3. z úst paní ministryně financí. Pro všechny na trhu to byla šokující zpráva. Nikdo o tom do té doby nevěděl. Navíc to bylo vyhlášení velmi obecné a vyplývalo z něj, že vláda uvažuje o plošném moratoriu pro všechny zákazníky. Jako nebankovní společnosti jsme se obávali, že toto moratorium bude platit i pro úvěry poskytnuté po nějakém rozhodném dni.

Pokud by to moratorium takto vypadalo, bylo by pro všechny nebankovní společnosti v podstatě likvidační a způsobilo by značné problémy i některým bankám, které mají v portfoliu významné množství spotřebitelských úvěrů.

To, jak to nakonec dopadlo, tedy finální znění moratoria, které se týká pouze klientů, kteří si vzali úvěr do 26. 3., a do té doby museli mít dobrou platební historii a nesměli být ve významném defaultu. Moratorium se nevztahovalo na klienty, kteří si vzali úvěr po rozhodném dni, a tak to finální znění nebylo tak drastické.

Myslím si, že většina nebankovních úvěrových společností se s ním nakonec dokázala vypořádat.

Dopad na trh nebankovních úvěrových společností tak nakonec nebyl tak devastující, jak jste se dříve obávali?

Dopad na trh nebankovních společností nebyl likvidační, a jak říkáte, nebyl tak devastující.

My, jako Fair Credit, obsluhujeme své zákazníky především prostřednictvím sítě obchodních zástupců a jsme schopni s našimi zákazníky individuálně komunikovat. Díky tomu pro nás byl dopad moratoria nižší než na firmy, které se primárně zaměřují na poskytování nebankovních služeb online.

Z definice zákona o úvěrovém moratoriu u nás mělo nárok na moratorium přibližně 20 tisíc půjček. Není to počet klientů, protože někteří klienti mohou mít více než jednu půjčku. Nakonec moratorium využilo jen nějakých 1 500 půjček, tedy přibližně 7,5 % až 8 % z možných. A to není takový problém.

Čtěte na Poradci-sobě.cz

Exit mobile version